maartje.reismee.nl

Een reis door mezelf en mijn emoties

Drie dagen Ta Van, Sapa.

De afgelopen paar dagen zijn een gevecht geweest, een gevecht en een reis door mezelf en mijn emoties. Waar we eerst hadden gepland om langs de grens met China te rijden kwamen we door een aantal tegenslagen in tijdsgebrek. Het werd drie dagen Ta Van (Sapa). Een idyllisch plekje in het noorden van Vietnam. Een plek om even bij te komen, uit te rusten en na te denken. Op de eerste avond na dan, de eerste avond eindigde Zipei en ik op een Vietnamees bruiloftsfeestje waarbij er rijstwijn in overvloed werd geschonken. Maar ook de rest van de dagen kon ik de rust in mijn hoofd niet vinden. Ik heb mezelf letterlijk en figuurlijk uitgeput tot een punt waar ik niet meer van het reizen kon genieten. De afgelopen tijd ben ik in een ruk doorgegaan van de ene naar de andere plek en van ene ervaring op in de andere ervaring, mezelf geen moment van rust gegund. Maar is dat op den duur niet wat we allemaal doen? Door en maar door gaan en ons zelf geen moment van rust gunnen? Vroeg of laat komt het er hoe dan ook, op wat voor manier dan ook, uit.

Reizen is leuk, maar het moet niet alleen maar om het reizen zelf gaan, het moet ook leuk blijven. Het moet gaan om de ervaring en de beleving en niet alleen maar de mooie plaatjes. Daar hebben we tegenwoordig google voor en zeg nou zelf met photoshop ziet alles er een stuk mooier uit. Ik denk dat het gaat om het doel wat je bij jezelf van te voren stelt. En wanneer je dit doel hebt bereikt is het dan niet tijd om terug te keren naar het ‘normale’ leven? Neem mijn reisgenoot Zipei, iemand die een tussenjaar heeft genomen van Medicalschool. Hij kon de motivatie voor school niet meer vinden en is vanwege deze reden, natuurlijk ook het zien van de wereld, gaan reizen. Maar na drie maanden reizen, een lang weekend Sapa en een aantal goede gesprekken zit hij tegenover mij en zegt hij dat hij er klaar voor is om terug te gaan, terug te keren naar huis en zijn studie af te maken. Zijn doel is bereikt en is het dan niet de juiste keuze om terug te keren? Wat Ta Van allemaal wel niet met je kan doen!

Ook zijn wij twee ontzettend blij dat we geen tour hebben geboekt. Het idealistische idee van een homestay en cultuur snuiven is veranderd in een routineachtig commercieel gebeuren. Maar zoals ik al eerder schreef, je kunt het deze mensen niet kwalijk nemen. Voor hen is het brood op de plank. Wij hebben geen tour geboekt maar zijn op eigen houtje naar Ta Van gereden waar we door de familie met open armen werden ontvangen, drie dagen aan tafel gegeten en mee geweest naar een Vietnamees bruiloftsfeestje. Het liefst was ik op deze plek nog een langere tijd gebleven. Het gevoel van heimwee en verlangen naar thuis was nog nooit zo sterk. Als ik zie hoe de families hier met elkaar leven, zonder enige vorm van stress en blij zijn met het geen wat ze hebben vraag ik me af wat ik zou prefereren.

Er zijn ontzettend veel mooie plekken op de wereld die ik ontzettend graag wil zien, maar of het allemaal in deze reis gaat zijn? Gisteren ontmoette ik Sarah, helemaal nieuw op het gebied van reizen, vele vragen maar vooral ook veel enthousiasme. Ontzettend leuk om met haar te praten en haar tips te geven maar tegelijkertijd ook een grote confrontatie met mezelf. Waar is mijn reisenthousiasme gebleven? Waar is dat over hyperactieve, soms of eigenlijk misschien wel vaak, irritante kleine blonde meisje gebleven? Het meisje wat niet snel genoeg van de ene plek en ervaring naar de andere kon gaan. Deze drie dagen rust waren nodig. Het mag er dan af en toe misschien uit zien alsof ik niks aan het doen ben, maar in mijn hoofd ben ik altijd bezig (hè moeders). Maar dit was niet de enige confrontatie. Je komt erachter wie je echte vrienden zijn en welke mensen echt voor je klaar staan. En beseft dat jij misschien in het verleden wel beter klaar had moeten staan voor anderen. Het is een harde confrontatie, maar een die misschien wel goed dan wel nodig is geweest.

Een periode die denk ik elke reiziger of persoon, die voor langere tijd weggaat, ervaart. Een periode waar je doorheen moet en maar waar je sterker uit komt


Sapa- Hanoi 18.35h

In de bus terug naar Hanoi. Mijn gevoel compleet omgeslagen. Ik wil niet terug naar huis, ik wil terug naar Ta Van. Terug naar de manier van leven, terug naar de homestay en een gedeelte van hun leven zijn. Hoe kan het dat het gevoel van verlangen naar Nederland zich zo heeft omgezet naar dit? Is het dat ik eindelijk weer een beetje rust heb kunnen vinden, is de stap van vrijwilligerswerk naar reizen te groot, is het de angst voor weer iets nieuws of is het een verlangen naar troost en veiligheid?

Momenteel is het een doolhof van emoties en waar de uitgang is? Geen idee, misschien zijn het er wel meerderen. Voor nu heb ik besloten een nieuw avontuur aan te gaan. Eng, spannend, nieuw, uitdagend maar iets waar ik wel weer ontzettend veel zin in heb! Rijden van Noord naar Zuid Vietnam!

Reacties

Reacties

Elise

Lieve Maartje, ik wil alleen maar even tegen je zeggen dat ik je een kanjer vindt. Gewelfig wat je onderneemt en ervaart.......
Dikje knuffel
Elise

Mariette en Hein.

Ha, reis-ster.

Dat is volgens ons een behoorlijk stuk grond, van noord naar zuid Vietnam. Het enige wat wij er van weten, is het
gerommel van toen met die amerikanen. We horen wel van je hoe je deze reis gaat beleven. Heb je wel in de gaten, wat je ondertussen allemaal hebt uitgespookt.

Pas goed op jezelf.

Mariette en Hein.

Fjur

Hey Maartje,

mooi geschreven, emo rollercoaster! Maar het belangrijkste is dat je geniet en leert, lessen voor het leven.

Veel plezier met je verdere reizen!

clasine

Wat een levenservaring in relatief korte tijd!
Pluk de dag, en ervaar elk uur.
eens ren je weer mee in onze jachtige samenleving.........
Groetjes uit het Dommelse!

Theo

????

Theo

De duim werd vertaald in vraagtekens. Duimpje op dus

vinnie

Baarte.wat een ervaring.
Ben je wel voor carnaval 2016 thuis?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active